Pod maską samochodu znajduje się wiele elementów. Nawet niesprawny pasek rozrządu ma ogromne znaczenie. Jego nieprawidłowa praca lub kiepski stan to niestety prosta droga do wystąpienia rozmaitych problemów. Ucierpi na tym najbardziej silnik, a to już niestety wiąże się z poważnymi problemami i dużymi wydatkami. Należy wobec tego pamiętać o regularnym wymienianiu paska rozrządu, aby uchronić się przed sporymi kosztami.
Kiedy powinno się wymienić pasek rozrządu?
Każdy pasek rozrządu w końcu się zużyje, może to nastąpić prędzej lub później. Producenci samochodów i mechanicy zalecają dokonać wymiany tej części motoryzacyjnej po przejechaniu około 100000 km lub mniej więcej co 3 lata. Duże znaczenie ma to, jaką ktoś preferuje technikę jazdy. Rodzaj silnika także jest czymś niezwykle istotnym i decyduje w dużym stopniu o terminie wymiany paska rozrządu. Przy agresywnej i dynamicznej jeździe oczywiście konieczne staje się częstsze zmienianie paska rozrządu. Wynika to z jego intensywnej eksploatacji. Żywotność paska skraca się także w przypadku jeżdżenia w warunkach miejskich. Jeśli ktoś zdecyduje się na zakup używanego samochodu, to lepiej od razu zdecydować się także na wymianę paska rozrządu. Powinno się to zrobić również w momencie zabrudzenie go olejem silnikowym.
Jak wymienić rozrząd?
Wymiana paska rozrządu nie jest czymś skomplikowanym. Można zająć się tym we własnym zakresie. Oczywiście trzeba mieć o tym jakieś pojęcie. Jeśli ktoś nie ma wiedzy, to najlepszym rozwiązaniem staje się oddanie auta do mechanika. Oczywiście wiąże się to z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów. Można jednak zrobić wszystko samemu. Potrzebny będzie ściągacz kół rozrządu i pasek rozrządu. W pierwszej kolejności odłącza się akumulator i dokonuje demontażu jego paska. Następnym krokiem staje się zdemontowanie pozostałych akcesoriów. Istotne jest zapamiętanie ich lokalizacji, aby potem nie było problemu z zamontowaniem we właściwe miejsce. Istotne jest także zablokowanie koła zamachowego. Po tym można przystąpić do zdemontowania obudowy rozrządu, następnie paska rozrządu. Może być potrzebna także wymiana pompy i napinaczy. Na koniec ponownie montuje się wszystkie akcesoria.
Dlaczego zerwanie paska rozrządu wymaga szybkiej interwencji?
Zerwania paska rozrządu nie można bagatelizować, bo wiąże się to z szeregiem negatywnych konsekwencji. Odpowiada on za właściwą pracę silnika, służy do jej regulowania. Trzeba wobec tego zadbać o to, aby pasek rozrządu był w dobrym stanie, właściwie działał. Tylko w takim przypadku będzie należycie spełniał swoje zadanie. Wystarczy spojrzeć do zaleceń producenta odnośnie wymiany paska rozrządu. Trzeba robić to regularnie, nawet jeśli nie ma z nim żadnych problemów. Jest to część, która ulega zużyciu. Lepiej wobec tego pamiętać o regularnej wymianie w celu uchronienia się przed konsekwencjami. Można zapobiec poważnym problemem, które dotyczą jednostki napędowej. Jest to także skuteczny sposób na uchronienie się przed sporymi wydatkami. Jeśli dojdzie do zerwania paska rozrządu, to trzeba liczyć się z uszkodzeniem tłoków i zaworów. Wynikiem tego będzie także zniszczenie wału korbowego i wałków rozrządu.